Magas koleszterin szint

Kedves Olvasónk!

Leveléből nem tűnik ki, hogy a magas koleszterin szint mögött van-e egyéb betegség, vagyis elsődleges vagy másodlagos hypercholeszterinaemiáról van -e szó. Az elsődleges magas koleszterin szint minden esetben familiáris, a másodlagosan emelkedett koleszterin pajzsmirigy alulműködéshez, epepangásos májbetegséghez, vesebetegséghez, cukorbetegséghez, gyógyszer okozta mellékhatáshoz és alkoholizmushoz csatlakozik.
Foglalkozni mindenféleképpen kell vele, mert a magas koleszterin szint jelentőségét az adja, hogy az érelmeszesedés legjelentősebb rizikófaktora és ezáltal a szív-, érrendszeri betegségek legfőbb oka. A magas koleszterin szint és következményes érelmeszesedés érintheti a szív ereit, végtagi ereket, agyi ereket -szív infarctust ,agyvérzést, stb okozva.
Emiatt a koleszterin szintnek a  "minél kisebb, annál jobb" elvet kell követnie. A koleszterinből kétfajta is van és nem mindegy, hogy melyik értéke magas. A kétfajta koleszterin a "jó és a rossz" koleszterin néven vált ismertté. Az alacsony sűrűségű LDL és a magas sűrűségű HDL. Az LDL a rossz koleszterin.Ha ebből nagy mennyiség van jelen a vérben, az érfalakat súlyosan károsítja azáltal, hogy lerakódik az erek falában. A "jó" koleszterin a HDL. Kivonja a vérből a felesleges koleszterint és vissza szállítja a májba, ebből epesavak képződnek,mely
segíti az emésztést. Mivel a koleszterint egyrészt táplálékkal visszük be, másrészt szervezetünk maga is termeli, az optimális szint eléréséhez mindkét mechanizmus befolyásolására szükség lehet.

Sokszor a helyes életmód és étrend betartása önmagában is jó eredményt hozhat, ám a két tényezőnek gyógyszerszedés esetén is teljesülnie kell. Mit is jelent ez pontosan? A rendszeres, mindennapos mozgás elengedhetetlen fontosságú a kedvező koleszterinérték eléréséhez. Az ideális mozgásformák az un. aerob mozgások, mint pl. futás, úszás, evezés, kerékpározás. A jó eredmény eléréséhez fontos, hogy a mozgást rendszeresen heti 3-4x valamint minimum fél órán át végezzük.
Magas koleszterin szint esetén kedvezően hat, ha megszabadulunk az esetlegesen meglevő túlsúlyunktól. Szintén fontos tényező a dohányzás abbahagyása, az alkoholfogyasztás normalizálása: napi 1 pohár vörösbor pl. kifejezetten előnyösen hat a szervezetre. A megfelelő étrend alapvetően növényi eredetű élelmiszerekben gazdag, és az állati eredetű táplálékok közül is a zsírszegény húsokra, tejtermékekre épít. Érdemes sok halat fogyasztani, az ételek elkészítéséhez növényi olajokat használni és teljes kiőrlésű gabonákat fogyasztani. A helyes életmód sajnos néha nem elegendő a magas koleszterin szint csökkentésében. Ilyenkor gyógyszeres kezelésre van szükség. A koleszterinszint csökkentő gyógyszerek leggyakoribb hatóanyagai a sztatinok, melyek a szervezet koleszterintermelő mechanizmusára hatnak. Ezeket a gyógyszereket néha sajnos egész életen át szedni kell és a pozitív hatásuk mellett mellékhatásaik is vannak, és az életmódbeli változtatást feltétlenül tartani kell. Célszerű olyan élelmiszereket fogyasztani, melyek jótékony hatással vannak a magas koleszterin szintre, pl. a diófélék, -szezámmag, búzacsíra, pisztácia, napraforgómag. Mind ezek után tehát javaslom, hogy feltétlenül "izgassa" magát a koleszterinszintje miatt, vizsgáltassa ki és ha kell, kezeltesse magát.



Dr. Márián Alexandra (Homeopata, belgyógyász szakorvos)




Látogatottság

Oldalainkat 41 vendég böngészi

Simple File Upload v1.3

Uploading...
Please Wait!
Choose a file to upload
 
Refresh Captcha
Code: